אחרי שנים ארוכות של מחלוקות בין בעלי הקרקעות לרשויות התכנון, תכנית המתאר לרצועת החוף היוקרתית שמכונה 'חוף התכלת' יוצאת לדרך ותוך מספר שנים צפוי רובע חדש ומרתק לקרום עור וגידים.

בין מלון מנדרין למרינה בהרצליה

כשמדברים על חוף התכלת מתכוונים לשטח של כ-2,000 דונם שמשתרע ממלון מנדרין בתל אביב וכביש 5 בדרום עד המרינה בהרצליה ואזור התעשייה בהרצליה בצפון. מדובר אולי ברצועת הקרקע היוקרתית והנחשקת במדינת ישראל שמשתרעת לאורך הים באזור החיץ בין הרצליה לתל אביב. שנים של מחלוקות, שאלות סביבתיות באו לסיומן אחרי שבינואר 2022 הוועדה המחוזית לתכנון ובניה פרסמה את התכנית לרובע החדש. שיכלול 12,500 יחידות דיור, 640,000 מ"ר של מבני ציבור, 640,000 מ"ר של שטחי תעשייה, 30,000 מ"ר של שטחי מסחר, 120,000 מ"ר לצרכי מלונאות (שטח שמגלם כ-2,000 חדרי מלון). בנוסף, תכלול השכונה החדשה פארק ענק על שטח של 690,000 דונם, רובם כפארק חופי שישמור על משאבי הים לטובת הציבור הרחב ויכלול גם גן ארכאולוגי לשימור המורשת הקדומה של האזור. העובדה שרק עכשיו הצליחו לגבש תכנית מוסכמת קשורה לכך שמרבית השטח מחולק לעשרות אלפי יחידות משנה קטנות ולקח זמן רב לרתום, לאתר ולגייס הסכמה בקרב כל בעלי הקרקע.

עירוב שימושים של מגורים ומשרדים

אין ספק ששכונה חדשה ומתוכננת על קו החוף בין תל אביב להרצליה (ובשטח השיפוט של הרצליה), מעוררת התרגשות רבה ומגלמת הזדמנות גדולה. לזה צריך להוסיף שבתכנון חוף התכלת הופקו הרבה לקחים משכונות מתוכננות אחרות שהוקמו בישראל בשנים האחרונות. הגישה הרווחת היתה שאזור מסחר הוא אזור מסחר ואילו שכונת מגורים היא שכונת מגורים. התוצאה היא אזורי מסחר מנוכרים מאוד ושכונות מגורים סטריליות שמנותקות מההוויה האורבנית. בחוף התכלת אימצו גישה אחרת של עירוב שימושים שמשלבת בין מגורים לאזור משרדים ומסחר. כאשר ההנחה שהעירוב הזה (שכולל גם הרבה מלונאות והתחשבות בטבע עירוני) יהפוך את השכונה למקום תוסס ואורבאני ישדר תחושת מטרופולין סינרגטית, שהיא הסוד שיש לכל כרך מוצלח ברחבי העולם המערבי במרחב שבין לונדון, ניו יורק וטוקיו.